مبارزه با خرافات با روش طنز در بیان رهبری

مرحوم آقا جمال خوانسارى، عالم معروف، مُحشىّ شرح لمعه، پسر مرحوم آقا حسین خوانسارى – ۳۰۰ سال پیش براى اینکه خرافات را برملا کند، کتابى به نام «کلثوم ننه» را نوشته است.

 

مبارزه با خرافات را باید جدى بگیرید. این روش علماى ما بوده. مرحوم آقا جمال خوانسارى، عالم معروف، مُحشىّ شرح لمعه، پسر مرحوم آقا حسین خوانسارى – ۳۰۰ سال پیش براى اینکه خرافات را برملا کند، کتابى به نام «کلثوم ننه» را نوشته است. ایشان با زبان طنز، معروف‌ترین خرافات زمان خودش را به زبان فتواى فقهاى زنان درآورده و مى‌گوید: زنان پنج فقیه بزرگ دارند! یکى‌اش، کلثوم ننه است! یکى، دده بزم‌آراست! یکى، بى‌بى‌شاه زینب است! یکى، فلان است. آن وقت از قول اینها مثلا در باب محرم و نامحرم، در باب طهارت و نجاست و در باب انواع و اقسام چیزها، مطالبى را نقل مى‌کند.
یعنى عالم دینى به این چیزها مى‌پردازد. ما خیال مى‌کنیم اگر با یک مطلبى که مورد عقیده‌ مردم است و خرافى و خلاف واقع است، مقاومت کردیم، بر خلاف شئون روحانى عمل کرده‌ایم؛ نه، شأن روحانى این است.

مقام معظم رهبری بیانات در جمع روحانیون استان سمنان ۱۷/۸/۱۳۸۵

قسمتی از کتاب کلثوم ننه (عقائد النساء):

کسانی که نامحرمند:
اول عمامه به سر، اگر چه کوچک و کمتر از پانزده سال داشته باشد، ولی هر چه عمامه بزرگتر باشد صاحب آن بیشتر نا محرم است. و طالبان علم در هر لباسی باشند. دیگر علما و پیش نمازان و خدام مساجد و روضه خوان و واعظ و تاجر و کسانی که حج رفته باشند. دیگر مؤذن. و واجب است این چند طایفه اگر محرم نسبی هم هستند [مانند پسر و عمو ] …. زن از آنها بگریزد و اجتناب نماید و الا گناه کرده است. اما آنان که محرمند….

نظر خود را ارسال کنید

آدرس ایمیل شما درج نخواهد شد