بیان احکام شرعی به تناسب شرایط مخاطب

بیان احکام به تناسب هر شغل، سن و جنسیتی و بلکه هر زمان و مکانی باید متفاوت باشد. کسی که می‌خواهد در جمع بانوان احکام شرعی را آموزش بدهد. یکی از مهم‌ترین وظایفش انتخاب موضوع مناسب برای این قشر است. لذا قبل از هر چیز باید با نیازهای اصلی آنها آشنا باشد.

 

وقتی شما با مخاطب اداری یا بازاری سر و کار دارید که روزانه بارها با ارباب رجوع و مشتری مواجهند و درگیر مسائل مختلفی چون نوسان قیمت، عصبانیت مشتری، بدقولی و معاملات الکترونیکی، بیت‌المال کلاهبرداری و ربا و… است، بیان احکام سفرهای خارجی یا حج و زکات هیچ جذابیتی نخواهد داشت.
بیان احکام به تناسب هر شغل، سن و جنسیتی و بلکه هر زمان و مکانی باید متفاوت باشد. کسی که می‌خواهد در جمع بانوان احکام شرعی را آموزش بدهد. یکی از مهم‌ترین وظایفش انتخاب موضوع مناسب برای این قشر هست. لذا قبل از هر چیز باید با نیازهای اصلی آنها آشنا باشد. مثلاً اگر برای بانوان متأهل احکام گفته می‌شود، بهتر است به حقوق زن و مردم و احکام خانواده پرداخته شود؛ بخش زیادی از بانوان امروزه در مراکز هنری فعالیت دارند و همین طور با رسانه‌ها آشنا هستند؛ پس چه خوب و به جاست که احکام رسانه، احکام هنری و فرهنگی، موسیقی، احکام مجالس شادی و همین طور احکام و مسائل اخلاقی به صورت دقیق و با ضمیمه کردن برخی روایات، آمار و آثار این مسائل برای این قشر بیان بشود.

نظر خود را ارسال کنید

آدرس ایمیل شما درج نخواهد شد